SoMe

Del hverdagen med dine kunder på de sociale medier

Sociale medier er den hurtige og daglige kommunikation

Det er et område, som er under konstant udvikling. Derfor kræver det en strategisk kommunikationsplan med fastlæggelse af formål, valg af medier, resurser og indhold. Med nok afsatte midler og resurser kan man opnå en kontinuerlig interaktion med sine kunder og deres netværk. Men det er en kontinuerlig proces, dels da algoritmerne konstant ændres hos udbyderne og dels fordi dit indhold skal have relevans.

Tal med Graphicmaster om en kommunikationsplan. 

Kontakt Graphicmaster >

Hvor og hvornår er det bedst at bruge sociale medier?

Som virksomhed fungerer al kommunikation som markedsføring. Uanset om det er et socialt arrangement for medarbejderne, som deles på f.eks. Facebook, eller om det er et vigtigt fagligt indlæg på LinkedIn, så bidrager begge til at opbygge jeres image som arbejdsplads og virksomhed.

De mest anvendte sociale medier er facebook, LinkedIn, Instagram, YouTube og til dels Google. Om man skal bruge det ene sociale medie fremfor det andet afhænger af mange faktorer. Først og fremmest skal man fastlægge en strategi for de enkelte medier i samspil med organisationen. Man skal være klar til at afsætte resurser til at gennemføre en kontinuerlig aktivitet på medierne – ellers bliver det bare en tom skal uden nyhedsværdi. 

Hvilke sociale medier skal jeg bruge?

Her er Graphicmasters generelle vurdering af, hvor og hvornår man bør anvende de enkelte sociale medier:

Facebook

Handler din virksomhed for størstedelen med private forbrugere (også kaldet B2C-markedsføring), er Facebook et sikkert medie til at kommunikere direkte med kunderne. Sørg for, at der jævnligt er opslag – helst daglige – gerne med gode tips og idéer, som kunderne kan have glæde af og ikke nødvendigvis direkte tilbud på varer. Hold interessen fangen og henvis hele tiden til din hjemmeside med det konkrete tema eller til din webshop med produkter, som kan bruges i forbindelse med idéerne. På den måde er facebook velegnet til at skabe kunderelationer med.

Handler din virksomhed udelukkende med andre virksomheder (også kaldet B2B-markedsføring), er facebook knap så velegnet. Her bør du i stedet for fokusere på at fortælle om virksomheden som en god arbejdsplads og vise opslag fra dagligdagen og firmaarrangementer. Det er derved et effektivt medie til at søge efter arbejdskraft.

LinkedIn

LinkedIn er velegnet til B2B-markedsføring og til at skabe gode relationer i et professionelt netværk af erhvervsfolk. Lav opslag om nyheder eller skriv en artikel om noget aktuelt fagligt stof, som vedkommer den målgruppe, du gerne vil i kontakt med og skabe relationer til. 

Folk søger viden – typisk indenfor deres eget faglige område. Ved jævnligt at dele relevant viden kan du få mange følgere. 

LinkedIn er også et stærkt medie til at søge kompetent arbejdskraft.

Instagram

Instagram er et meget visuelt medie. Det bruges til alle mulige opslag med fotos, video, tegninger eller lignende med en kort beskrivende tekst. Mediet er velegnet til at vise opslag fra events, messer, mærkedage eller blot til inspiration. Du kan også vise produktnyheder. Mange private bruger Instagram til at vise oplevelser fra rejser eller dele fotos af dagligdags aktiviteter. 


Ved at bruge #-symbolet under den forklarende tekst (f.eks. #cykelløb, #offshoreindustri eller andet, du vil findes på), kan du knytte dit foto til søgning efter dette specifikke område og derved blive fundet. 


Synes målgruppen, at du har nogle interessante opslag, kan du derved få følgere, som så bliver informeret så snart, du laver et nyt opslag. 


YouTube

YouTube har udviklet sig til et stærkt medie til at fortælle den gode historie. Video er vokset til en af de helt store spillere til formidling og reklame. Specielt de unge har taget mediet til sig, især da der de seneste år er mange andre unge, der er blevet kendte blot ved at poste videospot, hvor de fortæller om alt, lige fra hvad der sker i deres dagligdag til helt specifikke emner.


Mange YouTube’ere har fået tilsendt produkter, som de kunne beholde og endda fik nogle penge for, blot de omtalte og roste produktet. Området har dog udviklet sig til en gråzone, da man jvf. markedsføringsloven skal fortælle, om der er tale om reklame.


Som ansvarlig for markedsføring kan du med fordel opbygge din virksomheds egen YouTube-kanal, hvor du viser processer i en produktfremstilling, vise færdige produkter i funktion eller deler ud af sin viden til interesserede kunder.


Fra YouTube er det muligt at streame video til sin egen hjemmeside. På den måde sparer du plads på firmaets egen webserver, da film er et meget datatungt medie.

Google

En Google-konto er ikke et reelt socialt medie, men det nævnes alligevel her, da du der igennem kan skabe en direkte kontakt mellem den søgende og så dig. 

Hos Google kan du oprette sin egen virksomhedsprofil med kontaktinformation, beskrivelse af dit produktområde og kompetencer samt fotos. 

Hvis du har en konto og folk søger enten på firmanavnet eller på ord, som også findes i beskrivelsen på sin profilside, bliver ens profil med fotos som regel vist til højre for de almindelige søgninger. På den måde kan du opnå stor synlighed ved relevante søgninger.

Annoncering på sociale medier

Målrettet annoncering på sociale platforme er et effektivt værktøj til at få kunderne opmærksomhed. Den ubeviste tilstedeværelse skaber præferencer og øger mulighed for, at kunden bliver fristet til at læse mere og derfor trykker på linket. 

Man kan selv styre sin annoncering og så blot købe professionel bistand til tekst og billedeudtryk.
Share by: